Ge ett gott första intryck vid kundbesök

Ge ett gott första intryck vid kundbesök

12 november, 2022 Jacob 0

Tar ni emot kunder på ert kontor så är ni säkert måna om att ge ett bra första intryck. Hur går man då tillväga för att komma på god fot med sin kund vid det inledande mötet? Vi ger tips på sådant som kan göra hela skillnaden!

Snyggt och prydligt kontor

Se till att kundens väg från det att hen anländer till parkeringshuset tills dess att hen sitter i mötesrummet är angenäm. Smutsiga och illaluktande parkeringshus och hissar gör ingen på gott humör och leder till att kunden får känslan av att er kontorslokal ligger i ett dåligt område. Kanske drar kunder till och med slutsatsen att era affärer är på nedgång då ni tydligen inte har råd med bättre lokaler. Se till att det är städat i huset och på ert kontor.

Inred gärna kontoret på ett trevligt sätt med växter och konst. En fin entrématta med företagets logga signalerar professionalism och seriositet. Fina entrémattor i Stockholm finns att köpa och hyra.

Bjud på något gott

Är kunden mätt, eller i alla fall inte hungrig, så kommer mötet gå betydligt bättre. Bjud på kaffe eller te, vatten, frukt och något gott fikabröd. Fråga i förväg om allergier eller speciell kosthållning, det visar att du är noggrann och bryr er om era kunders välmående.

Innehåll och presentation

Det absolut viktigaste är att presentera och förmedla det du vill ha sagt till kunden på ett bra sätt. För att göra det behöver man oftast att förbereda en presentation grundligt och öva på den. Blir du nervös skall du komma ihåg att andas djupt, på så sätt saktar du ner hjärtrytmen. Är man väl förberedd så brukar det mesta ordna sig, även om du glömmer något så finns alltid möjligheten för kunden att fråga rakt det som hen undrar.

Lycka till!